naar de hammer en benna stam - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van fam Keijzer - WaarBenJij.nu naar de hammer en benna stam - Reisverslag uit Turmi, Ethiopië van fam Keijzer - WaarBenJij.nu

naar de hammer en benna stam

Blijf op de hoogte en volg fam

28 April 2015 | Ethiopië, Turmi

vanmorgen vroeg op want we gingen 256 km rijden naar Turmi.
In Turmi gingen we de Hammer en Benna stammen bezoeken onderweg kwamen we al de nodige stamleden tegen de Hammar stam die goed te herkennen is aan hun haardracht, gevlochten met boter ingesmeerd en gekleurd met aarde.
Soms stopte we even om met ze kennis te maken even een hand en een praatje de mensen waarderen het zo,voor de kinderen hadden we wat klein speelgoed mee.
De kinderen rennen al achter de auto aan als er blank publiek in zit en roepen dan Highlander, Highlander en willen graag de lege flesjes water van je die ze dan weer kunnen gebruiken voor school of om water in mee te nemen.
Aan het eind van de hobbelige lange rit stopte we bij de markt van Hammer en Benna stam om die te kunnen bekijken.
Deze twee stamen houden gezamelijk een markt omdat ze qua cultuur bijna hetzelfde zijn en dezelfde taal spreken.
Het was een drukke markt met veel mensen en veel goederen kruiden , fruit, zelf gemaakte spullen .
Mesret vond de drukte wel wat spannend en zoveel donkere mensen dat was wel wat veel. Maar bij papa op de arm lukte het allemaal wel.
We liepen de markt rond samen met een gids die ook een beetje de opdringerige mensen op afstand hield.
De chauffeur vertelde omdat er kinderen bij waren de belangstelling nog groter is. We maakte veel foto`s en konden veel vragen en ook de gids vertelde veel over deze stammen. Het bezoek aan het dorp van de Hammer stam kon helaas niet doorgaan. Tijdens de regen is de brug weggespoeld. Over twee uur zal het water wel gedaald zijn. Dat duurt echter te lang. Om 18.00 uur gaat de zon onder. Buska lordge doet zijn naam eer aan, dat we het gevonden hebben mag een klein wonder heten.